Guide: Snart ejer kunderne deres data

- EU-dataforordningens betydning for arbejdet med kundedata for marketing og CRM

Den 25. maj 2018 træder den nye EU-forordning om beskyttelse af persondata i kraft. Selvom vi i Danmark i mange år har haft regler for beskyttelse af persondata i form af persondata- og markedsføringslovene, er der nye bestemmelser, der skal implementeres i virksomhedernes indsamling og brug af kundedata.

 

Har man hidtil fulgt gældende lovgivning, er tilpasningen til den nye EU-dataforordning dog lettere at overkomme, selvom der er nye begreber og bestemmelser, der indskærper beskyttelsen af kundernes data. Vejledningen her fokuserer på de ændringer, der er særligt vigtige for de, der arbejder med kundedata i marketings- og CRM-sammenhænge.

 

Download 

 

  3 punkter, du bliver klogere på

 

1. DATAEJERSKABET LIGGER FREMOVER HOS KUNDERNE

Der er tale om et paradigmeskifte, når dataejerskabet i fremtiden overgår til kunden: Virksomheder låner i fremtiden kundens data. Det giver kunden ret til både at trække sine data og samtykker tilbage og til at tage sine data med sig.

 

2. AKTIVT SAMTYKKE SIKRER MULIGHEDEN FOR AT ARBEJDE MED DATA

Reglerne for samtykkeerklæringer skærpes, og virksomhederne skal således have kundens oplyste og aktive accept af, at data benyttes. Der skelnes desuden mellem data, der er nødvendige for kundeforholdets opfyldes og data, der ikke er, men som fx kan give kunden en bedre købsoplevelse, mere relevante tilbud etc.

 

3. DATAPORTABILITET BEHØVER IKKE BETYDE, AT DU MISTER VIDEN

Kundens ret til i fremtiden at tage sine data med sig betyder ikke, at den viden, din virksomheds algoritmer bygger på, behøver gå tabt. Data om adfærd, segment og historik kan nemlig lagres i anonymiseret form og derved fortsat indgå i modelberegninger.

Bliv klar til dataforordningen

Udfyld dine kontaktoplysninger, så kontakter Martin Glarvig dig for en dialog om, hvordan I bliver klar til de nye bestemmelser

person_outline
mail_outline
phone